Nak Pikat Lelaki Idaman?

Sunday 24 July 2016

Siapa Yang Patut Dapat Bantuan?

Assalamualaikum terima kasih sudi siar keluh kesah hamba.

Okay aku nak citer ni, aku ni dtg dari keluarga sederhana. Gaji ayah aku masa aku sekolah menengah dlm 3k je. Aku pulak asal JB. Kau rasa JB tu cukup ke 3K sebulan kalau dah tolak epf sosco etc semua tinggal 2lebih je tau. Lepas tu nak sara keluarga yg terdiri dari 4oramg dan ketiga-tiga adik beradik aku dah sekolah dah pun time tu.

So, yang aku tak puas hati kat sini keluarga aku kekadang smpi takde duit nak makan kot. Tapi yang pelik gila2 makpak kawan aku yang cecah puluhan riban tu layak kot dapat bantuan. Fyi, bantuan kat negeri Johor ni bnyk la gak aku perati tapi cikgu2 tapis pelajar mana yang dapat. Aku dari sekolah rendah sampai menengah tak pernah dpt satu jenis bantuan pun!! laptop 1Malaysia yang walaupun cikai tu hahah pun aku tak pernah dpt!

Tapi kwn2 aku yang masa tu pki samsung note la samsung young la kira phone boleh tahan lah masa tu utk budak sek menengah layak dpt bantuan!! pastuh dorg jenis satu family selalu gy holiday pun dpt gak bantuan kerajaan negeri. Padahal, aku lagi memerlukan kot. Aku taktau ah cemana cikgu2 ni tapis student utk dpt bantuan tp tak boleh ke dia pikir gaji tu cukup ke tak.. Dan dia tak tengok ke dari segi kelengkapan student dia. Kalau nak bagi bantuan kau kena tengok banyak aspek tau tak!!

Memang lah bapak aku keje tmpt best tapi tak bermakna gaji dia besar atau cukup senang kata.
Aku pergi balik sekolah dari form 1 smpai form 5 jalan kaki tau tak sbb tak nak nyusahkan ayah bayar duit tambang bas. Start form 3 aku dah start kerja part time dari kol 6-11 malam. Sebab aku betul2 tak nak nyusahkan dia. Aku rasa ni dah jdi tanggungjawab kakak ataupun anak sulung utk ringankan beban ayah. So Biarlah ayah bayar utk adik2 aku je. Penat takyah cter ah. Nasib baik pmr boleh dpt 7a. Kalau result aku buruk lagi lah nk memaki aku kat diri sendiri kahkah.

Smpi sebelum masuk matrik aku tak pernah stop kerja. Cuma aku nak cakap ni je, rata2 aku perati kawan2 aku yg dpt bantuan tu, ada yg tak menghargai doh. Dorg sesuka hati je nak shop tu shop ni. Kalau lah dorg tau situasi member dorg which is me masa tu mcm mana?? Confirm rase serba salah namatey kan korg. Tapi takpelah aku dah redha sbb ekonomi keluarga ktorg skrg pun dah stabil. Adik2 aku tak payah rasa susah2 macam aku dulu,

Kalau aku balik cuti sem. Dua2 gedik bangun lambat smpi tertinggal bas pastuh suruh aku hantar. Aku layankan je. Kalau lah dorg tau gak aku dulu keluar rumah 1 jam awal dlm pkol 6-6:15am jalan kaki je der pergi sekolah sorg2 sbb rumah jauh. Hahaha tapi takpelah aku syg dorg. So kita layankan jerrr. Aku cuma nak pesan satu je kalau korg dpt bantuan tapi status korg senang. Tolong lah jgn lupa org sekeliling kau sbb kau taktau susah dorg mcm mana. Bukak mata kau!!! Sedar diri yang dalam rezeki kita tu mungkin rezeki orang lain!!!

ps: sebab tu jugak aku selalu sedih smpi termimpi2 kalau kwn2 aku ada yg susah smpi yuran tak byr. Aku sanggup tlg dorg walaupun sbnrnye aku bknnye kaya mana tp aku still tlg sbb aku tau doh mcm mne perit hidup susah T_T be strong ppl out there.. Just remember Allah always there for those who believe.

Ok tu je sekian.
– Sis tabah.

No comments:

Post a Comment

@arabperfumez Info :

@arabperfumez is an online store which is selling 100% AUTHENTIC miniature, tester and full size perfume, giftset and also wholesale vials. . @arabpefumez have been founded and established since 2015. Since then, the company have been growing everyday. We strive to be one of the top and best online perfume store out there. .

KEEP CALM AND SMELL GOOD!! http://arabperfumes.shoppy.my