Nak Pikat Lelaki Idaman?

Monday 25 July 2016

KAWANKU BANGLA!

Warning: Post ni panjang.
Tapi kalau kau pernah atau selalu memandang rendah dengan golongan pendatang asing seperti Bangla, Indo dan Pakistan please baca post ni sampai habis!

Aku dibesarkan dalam kemewahan. Tak pernah rasa susah tak pernah rasa penat lelah. Semua aku nak aku dapat. Lagi lagi aku anak bongsu. Lagi la menjadi jadi demands aku. Semua benda aku dapat.

Sebab kehidupan aku yang mewah tu la aku pandang rendah dengan pendatang-pendatang asing yang kerja di negara kita (permit sah bukan pati) so kalau pegi supermarket ke mmg ada la pak guard bangla, bangla kutip troli tolak troli, orang indo kerja kat kiosk, pakistan jambang kerja jual baju.

Aku benci diorang ni. Diorang ni aku rasa jijik, geli, memualkan. Dahla kalau lalu sebelah mmg tengik je bau. Tak pernah mandi agaknya. Dahla selekeh. Walaupun anak kecil indonesia pun aku benci. Memang aku jeling2 kalau pandang species diorg ni. Datang negara orang buat semak je!

Aku pulak baru habis pengajian prep aku so tengah tggu nak masuk next step in a couple of months. Disebabkan aku bosan gila duduk rumah, (walaupun ada segala-galanya) aku request kat parents aku, aku nak kerja, aku takleh duduk dah kat rumah. Sampai tak tahu nak online apa lagi dah. Peh, time tu mak aku memang sangsi la dengan aku boleh ke aku kerja. Kang tak sampai seminggu dah berenti. Biasala aku kan tak pernah rasa cari duit!

Ditakdirkan rezeki aku dapat kerja di sebuah kiosk di supermarket yang penuh dengan pendatang asing tu. Alhamdulillah. Disebabkan gaji masyuk, duduk jaga kedai je dapat 1.5k aku on jelah. Dalam seminggu aku kerja situ, aku totally taken aback. Ya Allah, hinanya aku dulu. Bongkaknya aku dulu. Bangla indo pakistan ni tak jijik. Tapi aku yang menjijikan. Aku yang memualkan. Allah tunjuk yang sebenar kat aku. Allah bukak mata aku luas luas!!

Bangla yang kutip troli tolak troli tu lah murah senyumannya. Bangla yang jual makanan tu lah yang selalu bagi keropok lekor free, air free. Pakistan yang berjambang satu muka tu lah yang tolong aku tolak grill yang berat gila bapak. Kakak indo kiosk tu lah yang borak gila-gila dengan aku. Kakak indo kedai sebelah lah yang murah hati selalu bagi kaya balls free, waffle free, bahulu free. Anak kakak indo tu lah yang aku selalu borak pasal robot dengan aku. Pakistan pondan depan kedai lah yang menceriakan hari hari aku. Grandfather pakistani (sebenarnya dia muda lagi tapi dia selalu panggil aku auntie walaupun aku ni masih teen and bermuka comel so aku panggil dia grandfather) tu lah yang tolong hack wifi so that aku tak mereput sangat. Pakistan baju tu lah yang selalu borak pasal education dengan aku.

Aku tak paham, aku sungguh tak paham kenapa aku sanggup menghina diorang dalam diam dulu. Diorang ni lah kawan kawan aku skrang. Setiap pagi dari pintu masuk supermarket sampailah ke kiosk tempat kerja aku diorang hai hai bye bye. Nanti bila dah nak balik diorang ni la yang tegur haiii dah nak balik ke awal nyeeee. Baru aku tahu kenapa diorang datang sini. Sanggup tinggalkan keluarga bertahun tahun, mak ayah bini anak kecil semata mata nak cari rezeki nak sara hidup. Bukan mereka pinta, tapi terpaksa. Kalau tak, nak bagi anak bini makan apa? Pasir? Daun? Bangla tu lah yang walaupun sakit tapi tetap kerja kalau tak nanti gaji kena potong.

Kesian sangat, kesian aku tengok diorang ni. Takde sapa untuk berbual, takde sapa tanya dah makan belum. Takde sapa tanya sihat ke tak. Aku pernah tanya sorang uncle bangla tu, hari-hari makan apa? Dia cakap dia makan chapati je. Dia buat sendiri. Aku tanya kenapa tak makan nasi? Dia kata dia tak lalu. Pdahal aku tau dia takde duit. Sedih weh sedih. Kerja teruk dari awal pagi sampai pukul 10 malam dapat gaji tak sampai pun seribu. Nak hantar duit balik kg lg.. Patutlah asyik pakai baju yang sama sampai berbau sbb diorang takde baju lain dah. Ade dua tiga je.!!

Kau bayangkan dua tiga helai je baju. Kau ada dua ratus helai baju pun kau merungut takde baju. Lagi sedih bila haritu aku ternampak dia belek baju kat kedai, dia mampu belek je weh. Pastu dia blah. Berair mata aku!

Ada sorang pakistan kedai baju ni dia selalu tunjuk gambar anak bini dia kat aku. Selalu cerita pasal anak bini dia dengan muka gembira. Sapa tak rindu weh anak bini :’) itu takpalah ade smartphone dapat whatsapp gambar. Kalau macam uncle tolak troli tu, dia pakai 3310 je weh. Macam mana nak tengok gambar? Dia dah bertahun tak balik kg. Kau bayangkanlah. Aku tak jumpa parents aku 5 bulan pun macam nak gila dah. Tabahnya diorang. 

Anak akak indo tu pulak, walaupun dia selalu gagal kat sekolah, tapi dari apa yang dia selalu cerita dekat aku, aku tau dia ni kalau kena tempat betul memang dapat pegi jauh. Dia selalu cakap pasal benda yang aku tak pernah pun terpikir. Pasal robot, pasal space, pasal environment. Adik kau ada cakap macam tu? Ke cakap pasal Pokémon go je? Dan rata rata abam abam pakistan jambang area sini mostly educated, ada degree, ada yang graduate in engineering lagi. Tapi kat sana takleh go. Takde peluang. Sebab tu diorang dtg sini. Cari duit.

Harini cukup sebulan aku kerja. Macam macam yang aku belajar. Banyak sangat pengajaran. Macam ragam aku jumpa. Ada customer yang bongkak, ada customer yang otai, ada customer asyik mintak number, ada customer yang ajet-ajet. Ada customer aku sorang ni, doktor pakar jantung dari Palestine yg menetap di Malaysia dah beberapa tahun. Dia selalu datang dengan satu family. Anak anak dia nakal ya rabbi rasa nak piat je telinga. Tapi doktor ni pandai. Bukan pandai mengayat, pandai berdakwah. Dalam tengah borak borak tu pandai je dia lencong masuk bab agama. Licik je. Dia tanya aku, dah hafal berapa juzuk Al-Quran!

Hoiiii gila engko surah al mulk pun ingat ingat lupa. So dia cakap la kita kena try, try hafal al-Quran. “You won’t regret it, it will help you a lot hereafter”. Dia cakap la anak laki dia yang kecik tu sekarang dah hafal 4 juzuk, tengah nak hafal lagi. I don’t know what got into me, aku rasa macam tercabar so aku defend diri sendiri “You can’t look down on people just because they don’t memorize Al-Quran” dan aku lupa apa yang dia cakap lepas tu. Cuma semalam dia datang lagi kedai aku, and dia cakap dia masih ingat line aku tu. It’s an amazing quote. 

Dia macam tersedar balik dengan nikmat yang diberi. And sekali lagi dia remind aku untuk try, cuba hafal sikit demi sikit. Kau tahu, setiap kali dia datang, dia tak pernah miss hulur duit. Dia selalu buat makan makan kat masjid. And aku tak berapa sihat, dia siap offer untuk bayar ubat lagi. Padahal aku mampu. Allah, mulianya dia. Jujur aku cakap, aku terkesan dengan dakwah dia. Aku tengah try slow slow.

Kau tengok kau tengok, dalam masa sebulan je. Selama 19 tahun aku hidup aku pandang sinis golongan ni, sekelip mata je Allah tunjuk. Allah bagi aku peluang untuk ubah persepsi aku. Alhamdulillah. Aku rasa berdosa sebab aku bongkak. Hanya sebab aku berduit. Nanti kau mati duit tu tak masuk kubur lah! 

Aku rasa bersyukur diberi peluang untuk perbaiki kesilapan aku.

Lagi satu yang aku rasa terharu sangat bila time solat. Surau lelaki bersebelahan dengan surau wanita so kena lalu lelaki dulu baru boleh masuk yg wanita. And pintu surau lelaki selalu terbukak. Aku terharu sangat bila tengok diorang sembahyang jemaah. Kadang2 ada customer supermarket yg melayu2 sekali jadi makmum. Imamnya si bangla. Diorang selalu solat berjemaah. Kadang2 diorang azan sekali. Allah. Bila aku tengok diorang, aku rasa Islam ni kuat sebenarnya kalau kita betul betul bersatu tanpa mengira pangkat dan harta. Tapi yang peliknya, Melayu Islam yang kerja kat kedai dalam aircond tu lah aku tak pernah nampak g sembahyang. Kalau bangla yang kerja teruk ni boleh spend time sikit dengan Allah kenapa kau tak boleh? Padahal kau kerja goyang kaki je pandai pakai baju smart je tapi solat ke laut.!

Ye aku tahu ada segelintir pendatang yang datang negara kita buat onar, buat jenayah sini sana. Aku tak nafikan, sebab aku baru kena last week dengan sorang laki tua Indonesia ni. Sialan betul, 200 duit kedai kena kebas. Nasib boss aku jenis chill, dia ok. Kalau tak habis la gaji aku kena potong. Tapi cuma aku nak ingatkan diorang semua ni tak hina. Tak jijik. Setengah daripada diorang betul2 datang sini sebab nak cari duit. Segelintir drpd diorang datang sini buat jenayah. Macam rakyat kita sendiri la. Ada yang betul betul kerja, ada yang bunuh sini rompak sana. Just jangan pandang rendah dengan diorang hanya disebabkan diorang ni berkulit hitam, tak berduit, busuk. Hati diorang kadang lebih bersih dari kau!

Mungkin kau rasa aku seorang je di muka bumi yang pernah berfikiran negatif terhadap Bangladeshi, Pakistani & Indonesian. Baiklah, kalau gitu takpe, anggap sajalah aku tulis ni untuk remind diri aku sendiri supaya aku tak bongkak diri lagi. Yang pasti, aku bangga aku dapat kawan dengan bangla.

– Pekerja kiosk perfume –

No comments:

Post a Comment

@arabperfumez Info :

@arabperfumez is an online store which is selling 100% AUTHENTIC miniature, tester and full size perfume, giftset and also wholesale vials. . @arabpefumez have been founded and established since 2015. Since then, the company have been growing everyday. We strive to be one of the top and best online perfume store out there. .

KEEP CALM AND SMELL GOOD!! http://arabperfumes.shoppy.my